رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از برنامه‌ریزی برای استفاده از هوش مصنوعی برای برخورد با تخلفات رانندگی، به خصوص تخلفات ساکن خبر داد.

سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور با بیان اینکه هوشمندسازی در انجام ماموریت‌ها و ارائه خدمات یکی از اولویت‌های پلیس است، گفت: در همین راستا در پلیس راهور تهران بزرگ نیز از ظرفیت هوش مصنوعی برای کنترل ترافیک و برخورد با تخلفات رانندگی استفاده خواهد شد. به گفته موسوی‌پور، در فاز نخست، برخورد با تخلفات ساکن در اولویت قرار دارد. در حال حاضر دو نوع دوربین ترافیکی در سطح شهر تهران وجود دارد: دوربین‌های پلاک‌خوان و دوربین‌های نظارت تصویری.

دوربین‌های نظارت تصویری که در حال حاضر حدود 1500 عدد از آن‌ها در شهر تهران فعال است، هوشمند نیستند و توسط یک کاربر کنترل می‌شوند؛ اما با وجود هوش مصنوعی در خدمت پلیس، این دوربین‌ها می‌توانند معابر را رصد کرده و در صورت وقوع تخلف یا وضعیت غیرعادی، آن را ثبت و اعلام کنند.

هوش مصنوعی در خدمت پلیس

 

مراحل اجرای طرح هوش مصنوعی در خدمت پلیس

به گفته موسوی‌پور، برای اجراسازی طرح با استفاده از هوش مصنوعی، مراحل زیر طی خواهد شد:

  • نصب سامانه هوشمند روی دوربین‌های نظارت تصویری.
  • رصد تخلفات ساکن به صورت هوشمند، از جمله پارک در محل ممنوع، پارک دوبل، توقف غیرمجاز و سد معابر.
  • تعریف محدوده، نوع تخلف و حریم رصد برای دوربین‌ها.
  • ارسال پیامک به رانندگان متخلف پس از اعمال قانون.

موسوی‌پور در پاسخ به سوالی در خصوص موانع اجرای این طرح گفت: بعد از مطرح شدن درخواست ما، شهرداری این طرح را در بودجه امسالش وارد کرده است. به هر روی، موضوعاتی نظیر بودجه و تامین اعتبار و… در این مسیر به عنوان مانع وجود دارد.

پیش از این نیز، سرهنگ احسان مومنی، معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران از نصب دوربین‌های ثبت تخلف رانندگی بر روی موتورسیکلت‌های پلیس راهور خبر داده بود. در فاز اول طرح مذکور، این دوربین‌ها اقدام به ثبت تخلفات ساکن خواهند کرد. به صورت کلی استفاده از هوش مصنوعی در ثبت تخلفات و نصب دوربین روی موتورسیکلت‌های پلیس اهداف مشخصی دارد که اختصاصا در سال جاری بیشتر به آن‌ها توجه شده است؛ اهدافی از قبیل کاهش ترافیک، افزایش ایمنی در معابر شهری و ارتقای فرهنگ رانندگی میان رانندگان. از نظر موسوی‌پور چنین طرح‌هایی نتایج خوبی به بار خواهند آورد و با اجرای آن‌ها و استفاده از هوش مصنوعی، می‌توان به طور موثرتری با تخلفات رانندگی برخورد کرد و شاهد نظم و انضباط بیشتری در ترافیک شهر تهران بود.

با توجه به اینکه در سال‌های گذشته، اخبار خراب بودن دوربین‌های پلیس راهور مکررا به گوش می‌رسید، باید دید با این هوشمندسازی فرآیندهای رصد و ثبت تخلف تا چه اندازه بی‌نقص و کامل خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *