چند سالی است که تب آفرود سواری در کشور ما بالا گرفته است و افراد بسیاری به طبیعت گردی با خودرو علاقمند شده‌اند. اما رفتن به سفرهای آفرودی شرایط خاصی نیاز دارد که یکی از مهم‌ترین این شرایط، در اختیار داشتن خودروی مناسب است. به همین دلیل، این روزها بسیاری از افراد می‌پرسند که ماشین آفرود چی بخرم یا این‌که بهترین ماشین های آفرود حال حاضر بازار ایران کدامند؟

امروز قصد داریم نگاهی به بهترین خودروهای آفرودی در ایران بیندازیم و با 7 طبیعت گرد قَدَر بازار آشنا شویم. اگر شما هم جزو طرفداران سفرهای آفرودی هستید، در ادامه همراه ما باشید.

ماشین های آفرود

بهترین ماشین های آفرود در ایران

قبل از این‌که به لیست بهترین خودروهای آفرود بازار ایران برسیم لازم است چند نکته را باهم مرور کنیم. اول این‌که در فهرست مذکور سعی کرده‌ایم گزینه‌های نسبتاً پرتعداد در بازار را معرفی کنیم. چراکه برای یک خودروی آفرودی، دسترسی به قطعات و تعمیرکار ماهر ضروری است و به همین دلیل از گزینه‌های خیلی قدیمی مثل مدل‌های مختلف جیپ و لندروور صرف‌نظر کرده‌ایم. حتی خودرویی مثل یوآز پاتریوت هم به دلیل تعداد کم در بازار، جایی در فهرست بهترین خودروهای آفرود از دید همراه مکانیک ندارد.

دومین نکته که شاید باعث تعجب برخی مخاطبان شود، عدم حضور گزینه‌های چینی در فهرست بهترین ماشین های آفرود بازار ایران است. دلیل این مسئله به تازه وارد بودن نسبی خودروهای آفرودی چینی در بازار کشورمان برمی‌گردد. چراکه یک خودروی آفرودی باید دوام بالا و توانایی چندین سال کارکردن در شرایط سخت را داشته باشد و آفرودرهای چینی بازار ایران هنوز به کارکردهای خیلی بالا نرسیده‌اند. بنابراین نمی‌توانیم فعلاً قضاوتی در این مورد داشته باشیم.

1- نیسان پاترول

فهرست بهترین خودروهای آفرودی در ایران را با یک نمونه ارزان قیمت آغاز می‌کنیم. نسل سوم نیسان پاترول که حدفاصل سال‌های 1366 تا 1382 در پارس خودرو مونتاژ می‌شد، در سال‌های عرضه یک خودرو لوکس و البته پراستفاده در نهادهای دولتی محسوب می‌شد. اما حالا به یک گزینه آفرودی اقتصادی تبدیل شده است.

نسخه‌های دو درب پاترول مجهز به پیشرانه 4 سیلندر Z24 (همان موتور معروف وانت زامیاد) هستند. این پیشرانه 2.4 لیتر تنفس طبیعی حداکثر قدرت 103 اسب بخار و حداکثر گشتاور 187 را تولید و از طریق یک گیربکس 4 یا 5 سرعته دستی و سیستم دو دیفرانسیل 4WD به هر دو محور این خودرو منتقل می‌کند.

 

اما قلب تپنده نسخه‌های چهار درب نیسان پاترول یک نمونه 6 سیلندر 4 لیتری تنفس طبیعی است. این پیشرانه که با کد P40 شناخته می‌شود، حداکثر قدرت 145 اسب بخار و حداکثر گشتاور 290 نیوتن متر را تولید و از طریق یک گیربکس 4 یا 5 سرعته دستی و سیستم 4WD به هر دو محور این نسخه از پاترول منتقل می‌کند.

ناگفته نماند که تعداد محدودی پاترول در سال‌های آخر تولید با چهار سیلندر 2.4 لیتری 16 سوپاپ (مشترک با نیسان رونیز) هم تولید شدند که در بازار به پاترول موتور رونیزی معروف هستند.

به لطف مواردی مثل توان قابل قبول پیشرانه، سادگی فنی، در دسترس بودن قطعات فنی (نسخه چهار سیلندر)،  شاسی مقاوم و البته قیمت نیسان پاترول، می‌توانیم این خودرو را بهترین ماشین آفرود ارزان در ایران محسوب کنیم. البته توصیه می‌کنیم در صورت خرید نیسان پاترول یک کیت تعلیق روی آن نصب کنید تا ضمن نرم‌تر شدن سواری، توانایی بیراهه نوردی آن هم بالاتر برود.

 

2- نیسان رونیز

اگر بودجه خود را مقداری بالاتر ببرید، می‌توانید به جای پاترول به خرید نیسان رونیز فکر کنید. نیسان رونیز که حدفاصل سال‌های 1382 تا 1389 روی خط مونتاژ پارس خودرو بود، از یک پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی 16 سوپاپ با حداکثر قدرت 150 اسب بخار و حداکثر گشتاور 208 نیوتن متر بهره می‌برد. پیشرانه مذکور نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی و سیستم 4WD به هر دو محور این خودرو منتقل می‌کند.

نیسان رونیز پیشرانه چندان قدرتمندی ندارد اما سیستم دو دیفرانسیل باکیفیت آن تاحدود زیادی کمبود قدرت موتور را جبران می‌کند و با قرار دادن دنده کمک در حالت 4L می‌توانیم از اکثر مسیرهای صعب‌العبور رد شویم.

 

 

 

قیمت رونیز در محدوده‌ای است که ارزش خرید آن به عنوان یک خودروی مخصوص آفرود را بالا برده است. بنابراین اگر در زمینه آفرود تازه‌کار هستید و بودجه‌ای نه چندان زیاد در اختیار دارید؛ خرید نیسان رونیز برایتان منطقی خواهد بود.

 

3- سوزوکی گرند ویتارا

دیگر عضو لیست بهترین ماشین های آفرود بازار ایران، سوزوکی گرند ویتارا است که علی‌رغم جثه کوچک و نزدیک به کراس‌اوورها، یک اس یو وی واقعی محسوب می‌شود.

سوزوکی گرند ویتارا که از سال 1386 تا 1398 در ایران خودرو خراسان مونتاژ می‌شد، از نظر فنی دو تیپ 2 و 2.4 لیتری دارد که هرکدام از آن‌ها می‌توانند گیربکس 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک داشته باشند.

پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی سوزوگی گرند ویتارا حداکثر قدرت 140 اسب بخار و حداکثر گشتاور 183 نیوتن متر را تولید می‌کند. این اعداد برای نسخه 2.4 لیتری تنفس طبیعی به 169 اسب بخار و 227 نیوتن متر افزایش می‌یابند.

 

 

 

شاید این اعداد و ارقام چندان چشم‌گیر نباشند اما سوزوکی گرند ویتارا به لطف شاسی مستقل از بدنه و سیستم 4WD در مسیرهای ناهموار توانایی خوبی از خود نشان می‌دهد. البته گیربکس اتوماتیک گرند ویتارا به دلیل 4 سرعته بودن و ساختار قدیمی، بخش زیادی از توان موتور را هدر می‌دهد و برای استفاده‌های آفرودی بهتر است به سراغ نسخه‌های دنده‌ای این خودرو بروید.

قیمت سوزوکی گرند ویتارا هم به دلیل تنوع تیپ و مدل این خودرو در بازار، بازه وسیعی دارد که دست خریدار را برای انتخاب باز می‌گذارد.

 

4- تویوتا هایلوکس

در ادامه معرفی بهترین خودروهای آفرودی بازار ایران به تنها پیکاپ حاضر در فهرست می‌رسیم که علی‌رغم وجود رقبای متعدد چینی، کماکان انتخاب اول آفرود سواران علاقمند به پیکاپ است. در مورد تویوتا هایلوکس صحبت می‌کنیم که در نسل‌های مختلف وارد بازار کشورمان شده و فارغ از مدلش، آفرودر توانمندی است.

آخرین نسخه‌هایی از تویوتا هایلوکس که به صورت انبوه وارد کشورمان شده‌اند، مدل‌های 2016 از نسل هشتم هستند. قلب تپنده این نسخه‌ها یک نمونه چهار سیلندر 2.7 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 164 اسب بخار و حداکثر گشتاور 245 نیوتن متر است که نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک و سیستم 4WD به هر دو محور این پیکاپ پرطرفدار منتقل می‌کند.

 

 

 

تویوتا هایلوکس به لطف دوام و استحکام مثال زدنی، سیستم انتقال قدرت کارآمد و البته انبوه لوازم آفرودی افترمارکتی که در بازار برایش وجود دارد؛ یک خودرو آفرودی تمام عیار محسوب می‌شود. فقط ای کاش که مثل رقبای چینی‌اش به قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب هم مجهز بود.

البته قیمت تویوتا هایلوکس این روزها بسیار بالا رفته است. تا جایی که متأسفانه بسیاری از آفرودسواران توان خریداری آن را ندارند و باید به پیکاپ‌های چینی قناعت کنند.

 

5- تویوتا FJ کروزر

اگر محدودیت بودجه‌ای چندانی ندارید و خواهان یک خودروی آفرودی متفاوت هستید، پیشنهاد ما به شما تویوتا FJ کروزر است.

این SUV متفاوت که به صورت عمده از سال 2011 تا 2013 در بازار کشورمان عرضه شد، به یک پیشرانه 6 سیلندر تنفس طبیعی 4 لیتری با حداکثر قدرت 260 اسب بخار و حداکثر گشتاور 381 نیوتن متر مجهز است. این پیشرانه نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک و سیستم 4WD به هر دو محور تویوتا اف جی کروزر منتقل می‌کند.

 

 

 

تویوتا اف جی کروزر به لطف پیشرانه قدرتمند، زوایه ورود و خروج مناسب، سیستم کنترل کشش هوشمند (A-TRAC) و قفل دیفرانسیل عقب، لایق قرارگرفتن در لیست بهترین ماشین های آفرود در ایران است. البته که قیمت تویوتا FJ کروزر هم بسیار بالا است و این خودرو را در رده آفرودرهای لوکس قرار می‌دهد.

اگر قصد خرید تویوتا FJ کروزر را دارید توصیه می‌کنیم حتماً با نشان دادن گزینه مدنظرتان به یک مکانیک خبره، از سلامت دیفرانسیل‌های آن اطمینان حاصل کنید. چراکه این خودرو دیفرانسیل‌هایی حساس و نه چندان بادوام دارد.

 

6- تویوتا پرادو

یکی از محبوب‌ترین SUV های بازار کشور ما تویوتا پرادو است که بین سال‌های 2006 تا 2013 و در نسل‌های سوم و چهارم خود توسط ایرتویا به ایران وارد شد. قیمت تویوتا پرادو نسل چهارم در بازار کشور ما خیلی بالا است و به همین دلیل این نسل چندان توسط مالکان به آفرود برده نمی‌شود. از این رو تویوتا پرادو نسل سوم (2005  2009) گزینه منطقی‌تری برای استفاده آفرودی محسوب می‌شود.

تویوتا پرادو نسل سوم در نسخه‌های دو درب و چهار درب و با پیشرانه‌‌های 4 و 6 سیلندر در بازار کشور ما موجود است. نسخه چهار سیلندر که با کد GX شناخته می‌شود، یک پیشرانه 2.7 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 161 اسب بخار و حداکثر گشتاور 246 نیوتن متر دارد. این پیشرانه نیروی خود را از طریق یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک یا 5 سرعته دستی و سیستم 4WD به هر دو محور منتقل می‌کند.

 

 

 

نسخه 6 سیلندر یا VX هم از یک پیشرانه 4 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 240 اسب بخار و حداکثر گشتاور 377 نیوتن متر بهره می‌برد که با یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک و سیستم 4WD هماهنگ شده است.

تویوتا پرادو نسل سوم علی‌رغم قدیمی شدن کماکان گزینه‌ای معقول برای استفاده‌های آفرودی است. اما اگر چندان در آفرود باتجربه نیستید، مراقب باشید که سیستم تعلیق نه چندان مستحکم این خودرو کار دستتان ندهد.

 

7- تویوتا لندکروزر

اگر در خصوص بهترین ماشین آفرود در ایران از باتجربه‌های این کار سؤال کنید، به احتمال زیاد پاسخ «تویوتا لندکروزر» خواهد بود. خودرویی که نه در ایران بلکه در بسیاری از دیگر نقاط دنیا هم انتخاب اول آفرود سواران است.

آخرین نسلی از تویوتا لندکروزر که به صورت انبوه در بازار کشورمان عرضه شد، نسل پنجم آن معروف به لندکروزر اتاق 200 است که عمدتاً با تیپ GX.R به ایران آمد.

این نسخه از تویوتا لندکروزر به یک پیشرانه 6 سیلندر تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 271 اسب بخار و حداکثر گشتاور 385 نیوتن متر  مجهز است. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک و سیستم 4WD به هر دو محور این SUV پرطرفدار منتقل می‌شود.

 

 

 

البته تعداد نه چندان بالایی از نسخه 8 سیلندر (VX.R) تویوتا لندکروزر J200 هم در بازار کشور ما موجود است که عمدتاً مدل 2008 هستند. حداکثر قدرت پیشرانه 4.7 لیتری تنفس طبیعی این نسخه‌ها مشابه نسخه 6 سیلندر، 271 اسب بخار اما حداکثر گشتاور آن 410 نیوتن متر است.

تویوتا لندکروزر 8 سیلندر هم مشابه برادر 6 سیلندر خود از گیربکس 5 سرعته اتوماتیک استفاده می‌کند اما آپشن‌های آفرودی بیش‌تری مثل کرال کنترل و سیستم تعلیق داینامیک (KDSS) دارد و از این رو، گزینه مناسب‌تری برای آفرود خواهد بود.

هرچند قیمت تویوتا لندکروزر در بازار ایران آن را به یک خودرو لوکس و تشریفاتی تبدیل کرده است اما به لطف قابلیت‌های آفرود فوق‌العاده، هنوز هم بسیاری از افراد متمول از این خودرو استفاده آفرودی دارند.

 

کلام پایانی

متأسفانه به دلیل محدودیت‌های بازار خودرو کشورمان در سال‌های اخیر، بهترین ماشین های آفرود بازار ایران هم گزینه‌های پا به سن گذاشته‌ای هستند و خودرو صفر کیلومتر در این فهرست دیده نمی‌شود. بنابراین اگر قصد خرید خودروی آفرودی دارید از کارشناسی خودرو غافل نشوید و حتماً گزینه‌ای سالم از نظر فنی را انتخاب کنید.

راستی به نظر شما چه گزینه‌های دیگری می‌توانند در فهرست بهترین ماشین های آفرود بازار ایران قرار بگیرند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *