افزایش چشمگیر قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی از یک سو و قیمت بالای بسیاری از خودروهای وارداتی از سویی دیگر، موجب شده تا بسیاری از خریداران قید ماشین صفر را بزنند. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد در بازار دست دوم به‌دنبال خودرویی با قیمت مناسب بگردند که با بودجه در اختیارشان هم‌خوانی داشته باشد. سوال بسیاری از خریداران در بازار این است که در خرید خودرو دست دوم به چه نکاتی توجه کنیم؟ اگر دوست ندارید که بعد از خرید خودروی کارکرده، زمان و هزینه زیادی را در تعمیرگاه‌ها، صافکاری‌ها و … صرف کنید، باید نکات خرید ماشین دست دوم را مد نظر داشته باشید. در این مطلب قصد داریم راهنمای خرید خودرو دست دوم را ارائه کنیم.

ماشین دست دوم

آمار و ارقام مهم درباره خودروهای دست دوم

همراه مکانیک به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراجع کارشناسی خودرو در سطح ایران فعالیت می‌کند. متخصصان همراه مکانیک در طول سال‌های متمادی، داده‌های مربوط به کارشناسی خودروهای مختلف را گردآوری کرده‌اند. نتایج قابل توجهی از تجزیه و تحلیل این داده‌ها به‌دست آمده است.

جالب است بدانید که حدود 70 درصد خودروهای دست دوم دارای حداقل یک ایراد فنی، بدنه یا آپشن هستند. این عدد برای خودروهای دارای بیش از 10 سال عمر مفید به 92 درصد افزایش پیدا می‌کند. بنابراین به‌عنوان یک توصیه کلی باید توجه داشته باشید که خرید ماشین دست دوم با عمر بیش از 10 سال، ریسک بزرگی است.

شایع‌ترین ایرادات خودروهای دست دوم نیز مربوط به بدنه آن‌هاست. به‌‌طوری‌که بین 42 تا 50 درصد احتمال آسیب دیدگی بدنه ماشین‌های دست دوم داخلی و خارجی وجود دارد. سهم ایرادات فنی نیز حدود 25 درصد برای خودروهای خارجی و 37 درصد برای ماشین‌های داخلی است. کمترین میزان ایراد در ماشین‌های دست دوم نیز با 14 تا 18 درصد مربوط به آپشن‌ها است.

همه این اعداد و ارقام گویای یک نکته مهم هستند. باید نکات خرید ماشین دست دوم را به‌دقت رعایت کنید تا جلوی بروز مشکلات بعدی را بگیرید. اگر کنجکاو هستید که برای خرید ماشین دست دوم به چه نکاتی توجه کنیم، ادامه مطلب را با دقت بیشتری دنبال کنید.

 

این خودروهای دست دوم را هرگز نخرید

برای خرید خودرو کارکرده چه نکاتی را رعایت کنیم؟ اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در جریان خرید خودروی دست دوم باید در نظر داشته باشید، اطمینان پیدا کردن از سلامت شاسی و ستون‌های ماشین است. شاسی کشی هر چند امکان رانندگی با خودرو را فراهم می‌کند؛ اما واقعیت این است که ماشین پس از شاسی کشی هیچ‌گاه به‌شرایط اولیه بر نمی‌گردد.

از سویی دیگر ستون‌های ماشین، نقش بسزایی در امنیت آن به‌خصوص در تصادفات رانندگی دارند. اگر ستون‌ها نیز آسیب دیده باشند، امتیاز منفی بزرگی برای خودرو به‌حساب می‌آید. ضمن اینکه در طول رانندگی با چنین خودرویی با مشکلات متعددی مانند گیجی فرمان، استهلاک بالاتر جلوبندی، مصرف سوخت بالاتر به علت از میان رفتن فرم آیرودینامیک مهندسی‌شده خودرو، به گوش رسیدن صداهای آزاردهنده در کابین، لاستیک‌سایی و … روبه‌رو خواهید شد.

تشخیص مشکلات شاسی و ستون کار هر کسی نیست. هر چند خودروهایی که با این مشکلات روبه‌رو هستند، قیمت به‌مراتب پایین‌تری در بازار دست دوم دارند؛ اما واقعیت از این قرار است که کمتر کارشناسی توصیه به خرید آن‌ها می‌کند. ناگفته نماند که حدود 11 درصد خودروهای کارشناسی شده توسط همراه مکانیک، سابقه آسیب جدی به شاسی جلو و عقب را دارند.

 

 

 

نکات خرید خودروی کارکرده (بدنه ماشین)

نکات خرید ماشین دست دوم را با بررسی بدنه آن آغاز می‌کنیم. بسیار شنیده می‌شود که در زمان خرید خودرو چندان به رنگ وسواس نباشید؛ اما بد نیست بدانید که بسته به‌نوع قطعه و میزان رنگ‌شدگی این امکان وجود دارد که بین 10 تا 30 درصد قیمت ماشین کاهش پیدا کند. بنابراین اگر برایتان مهم است که خودرو را با قیمت واقعی خریداری کنید، باید نسبت به رنگ شدگی یا تعویض قطعات آن حساس باشید.

کارشناسی‌های صورت گرفته در همراه مکانیک نشان می‌دهد که سهم رنگ شدگی یا تعویض بخش‌های مختلف بدنه خودروهای دست دوم به‌صورت زیر است:

بسیاری از مواقع تشخیص رنگ شدگی بدنه ماشین کار افراد عادی نیست. به‌همین دلیل نیاز به حضور راهنمای خرید خودرو دست دوم پیدا می‌کنید. روی‌هم‌رفته مشکلات بدنه ماشین روی قیمت نهایی که برای خرید آن می‌پردازید، نقش تعیین‌کننده‌ای دارند.

 

 

راهنمای خرید ماشین دست دوم (نکات فنی)

همان‌طور که اشاره کردیم، بین 25 تا 37 درصد ماشین‌های دست دوم دارای مشکلات فنی هستند. تجربه نشان می‌دهد که خودروهای داخلی دست دوم معمولا با مشکلات فنی بیشتری همراه هستند. نشت روغن، ایرادات جلوبندی و عدم انطباق مشخصات ظاهری با کارکرد خودرو در ردیف اصلی‌ترین مشکلات فنی ماشین‌های دست دوم به‌شمار می‌روند.

بررسی ماشین از نظر مشخصات فنی کار کاملا تخصصی است و باید توسط کارشناس مسلط به مکانیک خودرو صورت بگیرد. کوچک‌ترین نشانه‌های ایراد در یک خودرو ممکن است خبر از مشکلات بزرگی در ماشین بدهند که بعدها خسارت‌های سنگینی را در پی داشته باشد.

معمولا کارشناسان خودرو، بخشی از ارزیابی فنی ماشین دست دوم را با بررسی بخش‌های مختلف موتور و گیربکس به‌صورت بازدید چشمی، دیاگ زدن، بررسی نشتی خطوط انتقال سیالات در ماشین و … انجام می‌دهند.

بخش مهم دیگری از کارشناسی فنی ماشین در قالب تست رانندگی صورت می‌گیرد. برای این منظور ماشین روشن می‌شود. ابتدا کارشناس در حالت درجا شرایط عملکرد خودرو را بررسی می‌کند. مثلا به‌گوش رسیدن صداهای غیرعادی باعث می‌شود تا کارشناسان به‌سراغ بررسی قطعات خاصی از ماشین بروند.

در کنار آن باید از عملکرد صحیح سیستم خنک کننده موتور نیز اطمینان پیدا کنید. معمولا برای این منظور بیشتر روی رادیاتور تمرکز می‌شود که دچار نشتی نباشد. همچنین برای اطمینان از خراب نبودن رینگ پیستون می‌توانید میله اندازه‌گیری روغن را بررسی کنید. وجود خال‌های مایل به خاکستری رنگ یا قطرات آب روی میله اندازه‌گیری روغن نشان می‌دهد که رینگ پیستون خراب است.

در بحث فنی خودرو باید سلامت عملکرد سیستم برق ماشین نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد. باتری، دینام، سیم‌کشی ماشین و … مواردی هستند که یک به یک بررسی می‌شوند. معمولا در تست رانندگی موارد متعدد دیگری نیز ارزیابی می‌شوند که از آن جمله می‌توان به فرمان‌پذیری، عملکرد سیستم تعلیق، کیفیت ترمزهای اولیه و ثانویه ماشین، لرزش و میزان صدای درون کابین و … اشاره کرد.

 

 

 

اهمیت آپشن‌ها در نکات خرید خودروی کارکرده

شاید آپشن خودرو برای خریداران ایرانی‌ یک ارزش افزوده محسوب شود، اما بررسی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. همان‌طور که اشاره کردیم، بین 14 تا 18 درصد خودروهای دست دوم دارای حداقل یک مشکل آپشن هستند. دقت داشته باشید که به‌خصوص در خودروهای خارجی، خرابی یک یا چند آپشن تاثیر زیادی روی هزینه نهایی خرید خودرو می‌گذارد. به‌همین دلیل توصیه می‌کنیم برای یکبار هم که شده زمان بگذارید و تمام آپشن‌های ماشین را یک به یک امتحان کنید.

بخاری و کولر را حتما چک کنید. کیفیت پرتاب خروجی کولر را حتما بررسی کنید و ببنید که خودرو گاز کولر دارد یا نه؟ داخل کابین را به دقت بررسی کنید. وضعیت پوشش صندلی‌ها، سالم بودن سیستم صوتی، سیستم تهویه مطبوع، برف‌پاک‌کن، دستگیره درها، چراغ‌ها و… را با دقت چک کنید.

 

 

 

اهمیت خوش فروش بودن ماشین دست دوم

یکی از نکات خرید ماشین دست دوم که متاسفانه بعضا نادیده گرفته می‌شود، ارزیابی وضعیت بازار دست دوم خودرو است. حقیقت این است که برخی از خودروها با وجود کیفیتی که دارند، انتظار فروش بالاتری دارند، به این معنی که خیلی دیرتر از سایر خودروها به فروش می‌رسند. اما برعکس، خودروهایی هم وجود دارند که اتفاقا بازار بسیار خوبی دارند و سریع فروش می‌روند.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت در بین خودروهای تولید و مونتاژ داخل پژو 206 و 207، رنو تندر 90، رنو ساندرو، کیا سراتو سایپا و مزدا 3 نیو و در بین خودروهای خارجی کیا اپتیما، هیوندای سوناتا و هیوندای النترا سردمدار خوش معامله بودن هستند. در بین شاسی‌بلندها هم کیا اسپورتیج، هیوندای سانتافه،‌ تیگو 5، جک S5 جزو خوش‌فروش‌های بازار محسوب می‌شوند.

خودروهای بد فروش نیز در بازار ایران کم نیستند. عمده ماشین‌های دست دوم بد فروش در بین محصولات چینی قرار می‌گیرند. به‌عنوان مثال بررسی‌های همراه مکانیک نشان می‌دهد که 5 مورد از بد فروش‌ترین خودروهای چینی بازار ایران عبارت‌اند از:

دقت داشته باشید که بد فروش بودن یک ماشین الزاما به معنی وجود ایرادات متعدد در آن نیست. همان‌طور که ماشین‌های خوش فروش نیز خالی از ایراد نیستند. خیلی از اوقات سلیقه، محدودیت بودجه و … در انتخاب افراد تاثیرگذار هستند.

در حالت کلی خودروهای کره‌ای از گروه خودروهای وارداتی، بازار دست دوم داغ‌تری نسبت به سایر خودروها دارند و پس از آن‌ها، خودروهای ژاپنی قرار می‌گیرند. البته این را هم باید مد نظر قرار داد که خودروهای خارجی در بازار دست دوم، با افت قیمت زیادی همراه هستند.

 

راهنمای خرید ماشین دست دوم (ترفندهای دلالان)

در ادامه بحث نکات خرید ماشین دست دوم، تعدادی از رایج‌ترین شگرد‌های دلالان برای فریب خریداران خودروهای دست دوم را بررسی می‌کنیم.

 

1. دستکاری کردن کیلومترشمار ماشین

آیا می‌دانید کیلومتر کارکرد 20 درصد از خودروهای دست دوم دستکاری شده است؟ از نظر کارشناسان خودرو، میزان متوسط پیمایش خودرو، حدود 20 هزار کیلومتر در سال است. خودروهای با میزان کارکرد بالاتر اغلب برای مصارفی غیر از مصرف شخصی استفاده می‌شوند که البته خرید خودروهای این‌چنینی توصیه نمی‌شود.

با توجه به مواردی همچون میزان خوردگی دیسک چرخ‌ها، باز و بسته شدن پیچ‌های برخی از قطعات موتور خودرو، چرم صندلی، روکش فرمان، دسته دنده و… تا حدودی می‌توان مقدار کارکرد خودرو را حدس زد، اما چنین مواردی به‌هیچ‌وجه قابل اتکا نیستند و نمی‌توانند اطلاعات دقیقی از میزان کارکرد واقعی خودرو را به ما بدهند.

متاسفانه شیوه‌های دستکاری کیلومتر خودرو به‌قدری پیشرفت کرده که در بسیاری از موارد تنها به صورت تجربی می‌توان به دستکاری کیلومتر خودرو پی برد. آمار همراه‌ مکانیک نشان می‌دهد از هر 5 خودرو حداقل کیلومتر یک خودرو دستکاری شده‌است. پس در این زمینه احتیاط بیشتری کنید.

 

 

 

 

2. قیمت غیرعادی خودرو با ظاهر تمیز

یکی از مهم‌ترین نکات خرید ماشین دست دوم بررسی قیمت خودرو است. خودروهای تمیز با قیمت پایین‌تر از قیمت معمول بازار همواره شک‌برانگیز هستند. کافی است مقاله با این افراد به هیچ وجه معامله نکنید را مطالعه کنید تا با یکی از روش‌های نوین کلاهبرداری در زمینه خرید خودروی دست دوم آشنا شوید. متاسفانه کلاهبرداران با آگهی کردن خودروی تمیز دیگران زیر قیمت بازار میلیون‌ها تومان پیش پرداخت دریافت می‌کنند و غیب می‌شوند!

 

3. بازارگرمی‌های ساختگی

در بسیاری از موارد دیده شده که فروشنده با هم دستی تعدادی از نزدیکان خود، با ایجاد شلوغ‌کاری در محل خرید خودرو مبنی بر این‌که خودروی مورد نظر از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است، خریدار را اغوا کرده و کاری می‌کند که خریدار در خرید خودرو عجله کند.

به‌هیچ وجه تحت تاثیر این جوسازی‌ها قرار نگیرید. با آرامش و صبر همه نکات مهم در خرید ماشین دست دوم را بررسی کنید. نگران وقتی که برای خرید خودرو می‌گذارید هم نباشید. اگر کسی اصرار بر انجام سریع معامله داشت، قید خرید خودرو از آن را بزنید.

 

4. پوشاندن ایرادات ماشین

توجه کردن به ایرادات ماشین، یکی از نکات مهم در خرید ماشین دست دوم است. بعضا فروشندگان از ترفندهایی برای مخفی کردن ایرادات ماشین استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال روغن غلیظ در موتور یا گیربکس می‌ریزند. این کار باعث می‌شود تا مشکلات خودرو در کوتاه مدت مشخص نشود. به‌همین دلیل لازم است حداقل نیم ساعت با خودرو رانندگی کنید تا ایرادات موتور و گیربکس آن خودنمایی کنند.

همچنین ممکن است فروشنده تلاش کند شما را سرگرم آپشن‌های خودرو کند تا از اصل موضوع که بررسی مشخصات فنی و بدنه ماشین است، غافل کند.

 

5. تعویض قطعات ماشین پای معامله

حضور با چشمان باز پای میز معامله یکی از نکات مهم در خرید خودرو دست دوم است. بعضا دیده می‌شود که وقتی خریدار و فروشنده برای انجام توافق نهایی پای میز معامله می‌روند، همراهان فروشنده، برخی از قطعات ماشین را با قطعات دیگر جایگزین می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم هیچ‌گاه تنها پای میز معامله نروید. ضمن اینکه خودرو را بلافاصله بعد از معامله تحویل بگیرید.

 

 

 

6. کارشناسی غیرواقعی

اگر احیانا با فروشنده‌ای مواجه شدید که اصرار بر تعیین کارشناس خودرو داشت، تحت هیچ شرایطی وارد معامله با او نشوید. این یکی از شگردهای فروشندگان است تا با کارشناسی غیرواقعی، خودرو را با قیمت به‌مراتب بالاتر از ارزش واقعی به فروش برسانند. یکی از نکات مهم در خرید خودرو دست دوم آن است کارشناس مورد تایید هر دو طرف معامله به‌خصوص خریدار باشد.

 

خرید خودروی دست دوم با قیمت واقعی

با در نظر گرفتن همه نکات خرید ماشین دست دوم می‌توانید قیمت خودرو را بر اساس ارزش واقعی آن تعیین کنید تا قدرت چانه‌زنی داشته باشید. آیا می‌دانید که هر قطعه رنگ روی بدنه خودرو به چه میزان باعث افت قیمت آن می‌شود؟ آیا می‌دانید عدم عملکرد صحیح هر یک از آپشن‌های خودروهای لوکس چه تاثیری بر قیمت آن دارد؟

همانطور که مشخص است برآورد قیمت خودرو تخصصی است که از عهده هر کسی بر نمی‌آید. همراه مکانیک اولین سایتی است که این امکان را در اختیار کاربران قرار داده تا بتوانند میزان تاثیر فاکتورهای مختلف بر افت قیمت خودرو را محاسبه کنند. ما ابزار محاسبه قیمت خودرو را به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده‌ایم تا بتوانید قیمت واقعی خودروی مدنظرتان را مشخص کرده و جلوی ضررهای احتمالی را بگیرید. برای انجام مشاوره تخصصی و دریافت مشاوره خرید کافیست به این صفحه مراجعه کنید.

 

 

بدون کارشناسی حتی به خرید ماشین دست دوم فکر نکنید

تا اینجا به بررسی مهم‌ترین نکات خرید ماشین دست دوم پرداختیم. واقعیت این است که بررسی همه موارد بالا از عهده یک شخص عادی خارج است و زمان زیادی را هم از ما می‌برد حتی بسیاری از افرادی که ادعای متخصص بودن در این زمینه را دارند نیز در بسیاری از مواقع قادر به تشخیص بسیاری از موارد نیستند. بنابراین بهتر است برای خرید خودرو دست دوم به یک کارشناس مراجعه کنید.

خرید خودروی کارشناسی شده از یک نمایشگاه معتبر، مطمئن‌ترین راه برای خرید خودروی دست دوم است؛ چرا که تمامی معایب و محاسن خودرو برای خریدار مشخص است و در نتیجه خریدار انتخابی آگاهانه خواهد داشت. یکی از خدمات همراه‌ مکانیک امکان ایجاد خرید خودرو کارشناسی شده است. این خودروها توسط کارشناسان متخصص همراه‌مکانیک با دقت بسیار بالایی کارشناسی شده‌اند و در صورت هرگونه خطا در کارشناسی خودرو، خسارت ناشی از اشتباه تا هفت روز، صدردصد به خریدار پرداخت خواهد شد.

نمایشگاه فروش خودرو همراه مکانیک این امکان را در اختیار خریداران خودرو قرار داده‌است تا ضمن مشاهده گزارش کامل کارشناسی، خودروی مدنظرشان را به قیمت واقعی خریداری کنند. از این نمایشگاه دیدن کنید و خودروی موردعلاقه خود را انتخاب کنید. در بخش دوم این مقاله نیز به تمامی نکات حقوقی خرید خودرو دست دوم اشاره خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *